Dissertações/Teses

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2024
Dissertações
1
  • JOÃO KAIO MIGUEL ARRUDA
  • O time que tem um bairro: Nueva Chicago e o ano de 1981, o peronismo de arquibancada.

  • Orientador : CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • LEMUEL RODRIGUES DA SILVA
  • MIGUEL ENRIQUE ALMEIDA STEDILE
  • Data: 24/05/2024

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  • A presente pesquisa, está sendo realizada no Profhistoria da UERN em Mossoró, e lança luz sobre a complexa relação entre política, cultura e esporte no bairro de Mataderos, localizado na periferia de Buenos Aires. Focado no Club Atlético Nueva Chicago e em sua ligação intrínseca com o bairro, a pesquisa explora a identidade de luta operária em Mataderos, a relação do bairro com o peronismo e a representação do bairro por meio do clube de futebol Nueva Chicago. O estudo começa com uma análise da origem de Mataderos, tradicionalmente uma área de matadouros, antes de explorar a construção da identidade de luta operária, examinando elementos como o Museu Crioulo de Corrales, a formação do conjunto habitacional Los Perales e a classe trabalhadora local. A pesquisa também trata da relação do bairro com o peronismo e da disputa pela nomenclatura em alguns locais, demonstrando como a tradição político-cultural peronista foi construída no bairro e como isso impactou o Club Atlético Nueva Chicago. O trabalho propõe uma perspectiva para entender como o esporte e a política podem interagir em contextos sociopolíticos específicos, usando o caso do Nueva Chicago e Mataderos como estudo de caso. O objetivo é compreender como a torcida do Nueva Chicago se manifestou politicamente ao lado do peronismo durante a Ditadura Militar. Isso inclui responder a questionamentos como: de que maneira essa manifestação está enraizada na complexa interseção entre política, cultura e esporte? Quais são os aspectos da formação histórica, política, cultural e econômica de Mataderos que levaram à construção do Club Atlético Nueva Chicago e à sua conexão profunda com o bairro? Como é possível revisitar e problematizar o contexto histórico da manifestação da torcida do Nueva Chicago em 1981, utilizando informações de periódicos, matérias de televisão e relatos dos presentes? E, finalmente, como foi construída a tradição político-cultural peronista no Clube Nueva Chicago e quais elementos históricos foram cruciais para essa construção? A complexidade dessas questões aponta para desafios na compreensão de como o esporte e a política podem interagir em contextos sociopolíticos específicos. Ao mesmo tempo, essa complexidade e os desafios inerentes oferecem uma oportunidade rica para explorar a interseção multifacetada entre política, cultura e esporte na Argentina. Essa pesquisa, portanto, não apenas lança luz sobre aspectos históricos e contemporâneos da sociedade argentina, mas também contribui para o entendimento mais amplo de como elementos culturais e políticos se entrelaçam e influenciam uns aos outros em uma dinâmica social em constante evolução.


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  • This research, currently being conducted at Profhistoria of UERN in Mossoró, sheds light on the complex relationship between politics, culture, and sport in the Mataderos neighborhood, located on the outskirts of Buenos Aires. Focused on Club Atlético Nueva Chicago and its intrinsic connection to the neighborhood, the study explores the working-class struggle identity in Mataderos, the neighborhood's relationship with Peronism, and its representation through the Nueva Chicago football club. The study begins with an analysis of Mataderos's origins, traditionally an area of slaughterhouses, before exploring the construction of the working-class struggle identity, examining elements such as the Creole Museum of Corrales, the formation of the Los Perales housing complex, and the local working class. The research also addresses the neighborhood's relationship with Peronism and the dispute over nomenclature in some places, demonstrating how the Peronist political-cultural tradition was built in the neighborhood and how it impacted Club Atlético Nueva Chicago. The work proposes a perspective to understand how sport and politics can interact in specific sociopolitical contexts, using the case of Nueva Chicago and Mataderos as a case study. The goal is to comprehend how the Nueva Chicago fanbase politically manifested alongside Peronism during the Military Dictatorship. This includes answering questions such as: How is this manifestation rooted in the complex intersection of politics, culture, and sport? What are the aspects of the historical, political, cultural, and economic formation of Mataderos that led to the construction of Club Atlético Nueva Chicago and its deep connection with the neighborhood? How is it possible to revisit and problematize the historical context of the Nueva Chicago fanbase's manifestation in 1981, using information from journals, television stories, and eyewitness accounts? And, finally, how was the Peronist political-cultural tradition built in Club Nueva Chicago, and what historical elements were crucial for this construction? The complexity of these questions points to challenges in understanding how sport and politics can interact in specific sociopolitical contexts. At the same time, this complexity and inherent challenges offer a rich opportunity to explore the multifaceted intersection between politics, culture, and sport in Argentina. This research, therefore, not only sheds light on historical and contemporary aspects of Argentine society but also contributes to a broader understanding of how cultural and political elements intertwine and influence each other in a constantly evolving social dynamic.

2
  • TONY CÉSAR DA COSTA FREIRE
  • O arquivo escolar como fonte histórica: evasões e reprovações na Escola Municipal do 1º Grau Hipólito (1990-2000)

  • Orientador : LEMUEL RODRIGUES DA SILVA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANA MARIA DO NASCIMENTO MOURA
  • ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • LEMUEL RODRIGUES DA SILVA
  • Data: 17/06/2024

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  • O fracasso escolar na educação rural ao longo da história republicana do Brasil tem sido tema de vários debates entre educadores, políticos e movimentos sociais. Ela se configura-se como uma educação surgida tardiamente, desvalorizada, mal vista e vinculada à lógica urbanocêntrica. Destaca-se, nesse contexto, a ausência histórica de políticas vinculadas à formação de professores e a precariedade das escolas. Como consequência, esses problemas tem se refletido em nos sérios problemas educacionais como o baixo desempenho escolar dos alunos. Mediante a isso, a presente dissertação tem como objetivo apresentar um censo escolar sobre o número de alunos evadidos e reprovados na Escola Municipal 1º Grau Hipólito (atual Escola Municipal Evilásio Leão), localizado na zona rural cidade de Mossoró-RN entre os anos de 1990 a 2000. Para construir esse censo foram utilizadas 42 páginas de dois Livros de Matrícula e 461 Fichas Individuais encontrados nos arquivos da escola. Os números desse censo foram organizados em quadros e gráficos. O referencial teórico desta dissertação está ancorado nas pesquisas sobre as instituições escolares tendo seus arquivos como fonte de pesquisa na História da Educação, área que se tornou bastante comum entre os historiadores e educadores. Os arquivos da Escola Municipal Evilásio Leão são objetos de pesquisa significativos e úteis para ponderar sobre educação rural não só local como nacional naquele contexto histórico. A pesquisa tem um viés quantitativo e quantitativo, pois além de trazer números absolutos sobre as evasões e reprovações dos alunos hipolitanos, tem como objetivo também, provocar um debate sobre a educação rural tanto local como nacional no final do século XX. Além disso, refletir sobre os limites e as possibilidades do uso da escrituração escolar como fonte de pesquisa para a História da Educação.


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  • The school failure in rural education throughout the republican history of Brazil has been the subject of various debates among educators, politicians and social movements. It configures itself as an education that has arisen late, devalued, poorly seen and linked to urban-centric logic. In this context, the historic absence of policies linked to the training of teachers and the precariousness of schools are highlighted. As a consequence, these problems have been reflected in the serious educational problems such as the poor school performance of the students. Through this, the present dissertation aims to present a school census on the number of students evaded and rejected at the Municipal School 1st Grade Hipólito (now School Municipal Evilásio Leão), located in the rural area of the city of Mossoró-RN between 1990 and 2000. To build this census were used 42 pages of two Enrolment Books and 461 Individual Sheets found in the school's archives. The figures of this census were organized in charts and graphs. The theoretical reference of this dissertation is anchored in research on school institutions having their archives as a source of research in History of Education, an area that has become quite common among historians and educators. The archives of the Evilásio Leão Municipal School are significant research objects and useful to reflect on rural education not only local but also national in that historical context. The research has a quantitative and quantitational bias, because in addition to bringing absolute figures on the evasions and reproaches of the Hippolitan students, it also aims to provoke a debate on rural education both local and national at the end of the 20th century. In addition, reflect on the limits and possibilities of the use of school writing as a source of research for the History of Education.

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  • HYAGO SARAIVA DOMINGOS
  • NORDESTE, IDENTIDADE E CONSCIÊNCIA HISTÓRICA: SEQUÊNCIAS DIDÁTICAS PARA HISTÓRIA LOCAL EM CATOLÉ DO ROCHA/PB

  • Orientador : ARYANA LIMA COSTA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ROSILENE ALVES DE MELO
  • ARYANA LIMA COSTA
  • KYARA MARIA DE ALMEIDA VIEIRA
  • Data: 21/06/2024

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  • Este trabalho analisa um projeto pedagógico realizado no primeiro semestre de 2023 com alunos do Ensino Médio em Catolé do Rocha, Paraíba, na disciplina eletiva "Minha escola tem História: O Nordeste pelos estudantes". O objetivo foi desenvolver sequências didáticas para aulas de História, a serem disseminadas nas escolas públicas municipais e estaduais. A pesquisa envolveu 20 alunos em atividades como mapeamento da consciência histórica, visitas a prédios históricos, análise de fontes, uso de fotografias e discussão do documentário "Praça de Guerra". A
    metodologia baseou-se na Metodologia da Problematização e no Arco de Maguerez, promovendo aprendizagem ativa e reflexiva. Fundamentado na teoria da consciência histórica de Jörn Rüsen, o estudo conecta o aprendizado histórico à realidade dos alunos. O produto final, "Sequências Didáticas para História Local em Catolé do Rocha", será distribuído gratuitamente, visando enriquecer o ensino de história local e desenvolver competências críticas para a formação cidadã. Palavras-chave: Consciência Histórica, Nordeste, Catolé do Rocha, História Local, Sequências Didáticas.


  • Mostrar Abstract
  • This work analyzes a pedagogical project carried out in the first semester of 2023 with high school students in Catolé do Rocha, Paraíba, in the elective course "My School Has History: The Northeast by the Students". The objective was to develop didactic sequences for history classes to be disseminated in municipal and state public schools. The research involved 20 students in activities such as mapping historical consciousness, visiting historical buildings, analyzing sources, using photographs, and discussing the documentary "Praça de Guerra". The methodology was based on the Problematization Methodology and the Maguerez Arch, promoting active and reflective learning. Grounded in Jörn Rüsen's theory of historical consciousness, the study connects historical learning to the students' reality. The final product, "Didactic Sequences for Local History in Catolé do Rocha", will be distributed free of charge, aiming to enrich the teaching of local history and develop critical skills for civic education.

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  • JOÃO PAULO ALEXANDRINO NOGUEIRA
  • Narrativas Históricas Escolares sobre a Ditadura Civil-Militar de 1964: Uma análise transversal da BNCC aos saberes discentes

  • Orientador : ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRÉ MENDES SALLES
  • ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • Data: 26/07/2024

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  • A pesquisa realizada no mestrado do PROFHISTÓRIA pela UERN tem como foco perceber nas narrativas históricas escolares acerca da Ditadura Civil-Militar de 1964 quais são as principais representações construídas sobre o tema. O estudo se propõe a realizar uma análise abrangente e multifacetada. Para tanto, busca-se um corte transversal passando desde o que é proposto na BNCC, principal documento curricular, tentando entender como suas competências e habilidades para a área de Ciências Humanas tratam da existência da Ditadura no Brasil. O segundo passo, é perceber como o conteúdo e tratado e analisado nos livros de didáticos, buscando entender qual o papel de materiais para a construção das representações do período. Esta metodologia busca não apenas examinar o que é oficialmente proposto nos documentos curriculares e nos livros didáticos, mas também investigar as diferentes perspectivas que emergem das falas dos docentes durante o ensino do tema. E por último, nosso estudo se dedicará a explorar como os discentes assimilam, interpretam e representam o momento histórico da Ditadura Civil-Militar de 1964. Este aspecto é essencial para compreender não apenas o impacto das narrativas escolares na formação da visão dos estudantes sobre o período, mas também como essas representações históricas influenciam sua própria identidade e compreensão do contexto político e social do Brasil contemporâneo. Ao analisar como os alunos internalizam e traduzem os conteúdos ensinados, podemos captar não apenas a eficácia do ensino histórico, mas também as lacunas e desafios na transmissão de uma história complexa e muitas vezes controversa. Isso envolve não apenas examinar o que os alunos retêm como informações históricas, mas também como eles reinterpretam essas informações à luz de suas próprias experiências, valores e influências externas. Para a coleta dos dados, utilizamos testes de sondagem e questionários, juntamente com entrevistas semiestruturadas gravadas em áudio, que junto com as observações de sala de aula serão convertidas em peças protocolares, constituindo nosso corpo documental. Os resultados encontrados nos mostram quais as representações marcam a identidade dos discentes em escolas públicas de Fortaleza, no Ceará, como também nos revelam o papel fundamental desempenhado pelos professores para desenvolver a compreensão real do que realmente foi a Ditadura Civil-Militar que muitos setores políticos e culturais de direita ultraconservadores tentam defender e legitimar o período através de falas nos mais diversos instrumentos culturais.


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  • The research carried out in the PROFHISTÓRIA master's degree at UERN focuses on understanding in school historical narratives about the Civil-Military Dictatorship of 1964 which are the main representations constructed on the topic. The study sets out to carry out a comprehensive and multifaceted analysis. To this end, we seek a cross-section going from what is proposed in the BNCC, the main curricular document, trying to understand how their competence and skills for the area of Human Sciences deal with the existence of the Dictatorship in Brazil. The second step is to understand how the content is treated and analyzed in textbooks, seeking to understand the role of materials in the construction of representations of the period. This methodology seeks not only to examine what is officially proposed in curricular documents and textbooks, but also to investigate the different perspectives that emerge from teachers' statements when teaching the topic. And finally, our study will be dedicated to exploring how students assimilate, interpret and represent the historical moment of the Civil-Military Dictatorship of 1964. This aspect is essential to understand not only the impact of school narratives on the formation of students' vision of the period, but also how these historical representations influence their own identity and understanding of the political and social context of contemporary Brazil. By analyzing how students internalize and translate the content taught, we can capture not only the effectiveness of historical teaching, but also the gaps and challenges in transmitting a complex and often controversial history. This involves not only examining what students retain as historical information, but also how they reinterpret that information in light of their own experiences, values, and external influences. To collect data, we used survey tests and questionnaires, together with semi-structured interviews recorded in audio, which together with classroom observations will be converted into protocol pieces, constituting our documentary body. The results found show us which representations influence the identity of students in public schools in Fortaleza, Ceará, as well as revealing the fundamental role played by teachers in developing a real understanding of what really was the Civil-Military Dictatorship that many political and political sectors ultraconservative right-wing culturalists try to defend and legitimize the period through speeches in the most diverse cultural instruments.

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  • IGOR MATIAS DOS SANTOS
  • OLHAR, OUVIR E SENTIR A TERRA DOS BONS VENTOS: PROPONDO UM GUIA DE VISITAÇÃO PATRIMONIAL AO CENTRO HISTÓRICO DE ARACATI – CE COMO RECURSO DIDÁTICO ANTIRRACISTA NO ENSINO DE HISTÓRIA

  • Orientador : Leonardo Cândido Rolim
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CÍCERA NUNES
  • Leonardo Cândido Rolim
  • MARCILIO LIMA FALCÃO
  • Data: 20/08/2024

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  • O presente texto dissertativo busca analisar e discutir a aplicabilidade de um guia de visitação patrimonial antirracista voltado ao Centro Histórico da cidade de Aracati – Ce, tombado pelo IPHAN no ano de 2001. Tal produto volta-se à trajetória e a influência da população negra no Aracati colonial, dando-se ênfase, sobretudo, a dados que reforçam a presença dos negros na História Local. Para tanto, apresenta-se uma intervenção teórico-metodológica que visa engendrar uma Educação Antirracista, com ênfase no Racismo Antinegro. Quanto aos aspectos metodológicos, para o desenvolvimento da pesquisa são examinadas algumas respostas colhidas a partir de questionários on-line, respondidos por alunos do 9o ano do Ensino Fundamental. Esses questionários estão relacionados aos temas do Patrimônio Cultural e da Educação para as Relações Étnico-Raciais. Os dados colhidos estão conectados às metodologias da Educação Patrimonial e da História Local. Logo, com base em autores como Alberti (2013), Conceição (2023), Fernandes, A. (2012), Florência (2015), Gomes (2007), Lopes (2014), Macedo (2017), Nunes e Luz (2022) e Rüsen (2010), objetiva-se discutir como o Centro Histórico aracatiense pode ser utilizado como patrimônio educativo e antirracista. Assim, abrindo-se margem para que se pense e se proponha um Ensino de História mais crítico, contribui-se para a construção de uma sociedade mais igualitária e menos discriminatória.


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  • The present essay seeks to analyze and discuss the applicability of an anti-racist heritage visitation guide aimed at the Historic Center of the city of Aracati – Ceará, which was listed by IPHAN in 2001. This guide focuses on the history and influence of the Black population in colonial Aracati, emphasizing data that reinforce the presence of Black individuals in local history. To this end, a theoretical-methodological intervention is presented that aims to promote Anti-Racist Education, with an emphasis on Anti-Black Racism. Regarding the methodological aspects, the research development involves examining responses collected from online questionnaires completed by 9th-grade students. These questionnaires are related to the themes of Cultural Heritage and Education for Ethnic-Racial Relations. The collected data is connected to the methodologies of Heritage Education and Local History. Therefore, based on authors such as Alberti (2013), Conceição (2023), Fernandes, A. (2012), Florência (2015), Gomes (2007), Lopes (2014), Macedo (2017), Nunes and Luz (2022), and Rüsen (2010), the objective is to discuss how the Historic Center of Aracati can be utilized as an educational and anti-racist heritage site. Thus, by paving the way for a more critical approach to History teaching, this contributes to the construction of a more egalitarian and less discriminatory society.

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  • ANA PAULA DE OLIVEIRA GOMES
  • O MUSEU VAI À SALA DE AULA: MUSEU VIRTUAL COMO POSSIBILIDADE DIDÁTICA NO ENSINO DE HISTÓRIA

  • Orientador : MARCILIO LIMA FALCÃO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • MARCILIO LIMA FALCÃO
  • VANESSA SPINOSA
  • Data: 25/09/2024

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  • O tema sobre utilização das novas tecnologias educacionais em sala de aula não é recente, porém nos últimos anos, professores, secretarias municipais e estaduais de educação se voltaram com o objetivo de inserir as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TIDC’s) no contexto escolar em decorrência, especialmente, do período pandêmico (2020-2021), onde tiveram que modificar a oferta de ensino presencial para a modalidade de ensino remoto. Partindo então desta realidade, objetivamos discutir e compreender as possibilidades de utilização dos museus virtuais como fontes ao ensino de História no ensino fundamental II. Para tal, selecionamos a exposição virtual - Egito Antigo: do cotidiano à eternidade, do museu Centro Cultural Banco do Brasil (CCBB), no sentido de analisar o uso deste ambiente virtual para o ensino de História. A pesquisa está amparada nas análises de GUIMARÃES (2014), PEREIRA (2009) e RAMOS (2020), no que diz respeito ao estudo sobre museus, entendido aqui como: “um espaço para recriação da memória e reinterpretação do tempo, da cultura e da história”. O conceito de museu virtual ancorado nos trabalhos de: PIACENTE (1996), OLIVEIRA (2002) e ARRUDA (2011) apontam como um espaço que possibilita interações múltiplas entre o patrimônio e seus visitantes através deste espaço virtual paralelo, que podem possibilitar uma democratização no acesso de crianças e jovens, que muitas vezes são impossibilitados de acessar estes aparatos por conta das diversas barreiras impostas como: falta de condições financeiras, transporte, logística e distância física entre a escola e o museu. Nesse sentido, buscamos com este trabalho analisar, a partir dos aspectos levantados na visita virtual a exposição Egito Antigo: do cotidiano à eternidade, possibilidades educativas que o professor de História pode construir com seus alunos na mediação de reflexões a respeito de aprendizagens sobre temporalidades que os bens culturais virtualizados podem expressar a partir das percepções do uso social dos objetos museais e seus
    simbolismos.


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  • The topic of using new educational technologies in the classroom is not new, however, in recent years, teachers, municipal and state education departments have focused on introducing Digital Information and Communication Technologies (TIDC's) into the school context in especially due to the pandemic period (2020-2021), where they had to modify the in-person teaching offer to the remote teaching modality. Starting from this reality, we aim to discuss and understand the possibilities of using virtual museums as sources for teaching History in elementary school II. To this end, we selected the virtual exhibition - Ancient Egypt: from everyday life to eternity, from the Centro Cultural Banco do Brasil (CCBB) museum, in order to analyze the use of this virtual environment for teaching History. The research is supported by the analyzes of GUIMARÃES (2014), PEREIRA (2009) and RAMOS (2020), with regard to the study of museums, understood here as: “a space for recreating memory and reinterpreting time, culture and of history.” The concept of a virtual museum anchored in the works of: PIACENTE (1996), OLIVEIRA (2002) and ARRUDA (2011) points out as a space that enables multiple interactions between heritage and its visitors through this parallel virtual space, which can enable democratization in the access for children and young people, who are often unable to access these devices due to the various barriers imposed such as: lack of financial conditions, transport, logistics and physical distance between the school and the museum. In this sense, with this work we seek to analyze, based on the aspects raised in the virtual visit to the exhibition Ancient Egypt: from everyday life to eternity, educational possibilities that the History teacher can build with his students in the mediation of reflections regarding learning about temporalities that virtualized cultural assets can express perceptions of the social use of museum objects and their symbolism.

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  • HAVNER GIRÃO DE MOURA CHAGAS
  • As gravuras rupestres como recurso didatico: educayao patrimonial e ensino de hist6ria no Vale do Jaguaribe, Estado do Ceara, Brasil

  • Orientador : VALDECI DOS SANTOS JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • VALDECI DOS SANTOS JUNIOR
  • ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • FABIO MAFRA BORGES
  • Data: 27/09/2024

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  • Esta pesquisa teve como objetivo analisar as gravuras rupestres como recurso metodol6gico propfcio para fomentar experiencias pedagogicas, que promovam a constru9ao do conhecimento hist6rico ea compreensao da trajet6ria hist6rica dos povos originarios que habitaram a regiao do Vale do Jaguaribe, estado do Ceara, Brasil. 0 estudo foi desenvolvido com base no levantamento preliminar de referenciais bibliograficos de natureza arqueol6gica e do campo do Ensino de Hist6ria. A base te6rica que orientou a leitura dessa bibliografia e o desenvolvimento da proposta didatica, foi a perspectiva de urna Nova Educas;ao Patrimonial (GIL, 2020; SCIFONI, 2017; BARCELOS, 2016). Na esteira dessa perspectiva te6rica, as situayoes de ensino executadas ea sequencia didatica a partir delas elaborada, seguiu a abordagem das metodologias ativas baseadas em pesquisa (OLNEIRA, M. 2017; SILVA, 2021). Os resultados indicaram que as primeiras experiencias com o uso de gravuras rupestres como instrumento didatico no ensino da Hist6ria dos povos indigenas do Vale do Jaguaribe, mostraram-se promissoras, promovendo a aprendizagem ativa e critica sobre patrim6nio cultural, identidade e diversidade. Ao integrar educay io patrimonial, ensino de Hist6ria e Arqueologia, essa abordagem interdisciplinar tern potencial para desenvolver habilidades cognitivas e interpretativas nos estudantes, alinhadas as competencias da BNCC para Ciencias Humanas. Contudo, os resultados preliminares demonstram que essa proposta, demanda mais estudos para sua efetiva implementa9ao e disseminaylio no contexto educacional.


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  • This research aimed to analyze rock engravings as a methodological resource conducive to fostering pedagogical experiences that promote the construction of historical knowledge and an understanding of who inhabited the Jaguaribe Valley region in the state of Ceara, Brazil. The study was developed based on a preliminary survey of bibliographic references of an archaeological nature and the field of History Teaching. The theoretical framework that guided the reading of this bibliography and the development of the didactic proposal was the perspective of a New Heritage Education (GIL, 2020; SCIFONI, 2017; BARCELOS, 2016). ln line with this theoretical perspective, the teaching situations executed and the didactic sequence developed from them followed the approach of active methodologies based on research (OLIVEIRA, M. 2017; SILVA, 2021). The results indicated that the initial experiences with the use of rock engravings as a didactic tool in teaching the history of the indigenous peoples of the Jaguaribe Valley proved promising, promoting active and critical learning about cultural heritage, identity, and diversity. By integrating heritage education, history teaching, and archaeology, this interdisciplinary approach has the potential to develop cognitive and interpretative skills in students, aligned with the competencies outlined in the BNCC for Human Sciences. However, the preliminary results demonstrate that this proposal requires further studies for its effective implementation and dissemination in the educational context.

2023
Dissertações
1
  • MARCIO MANOEL DE CARVALHO COSTA
  • PENSAR A HISTÓRIA DO BRASIL ATRAVÉS DO HEAVY METAL: UMA ANÁLISE SOBRE O DISCO CANUDOS, DA BANDA DORSAL ATLÂNTICA

  • Orientador : FRANCISCO FABIANO DE FREITAS MENDES
  • MEMBROS DA BANCA :
  • FRANCISCO FABIANO DE FREITAS MENDES
  • Leonardo Cândido Rolim
  • EDMILSON ALVES MAIA JÚNIOR
  • Data: 12/01/2023

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  • Este trabalho apresenta uma contribuição às discussões que relacionam conhecimento histórico e letras de canções, mais especificamente as representações históricas encontradas nas canções dos discos de bandas de Heavy Metal. Como estudo, utilizamos o álbum Canudos, lançado em 2017 pela banda de heavy metal brasileira Dorsal Atlântica. Nesse sentido, trabalhamos na perspectiva da utilização das letras como fontes para o ensino de História e como meio para problematizar as questões pertinentes à produção e difusão dessas narrativas. Analisamos a trajetória dessa relação procurando enfatizar que essas conexões podem servir como ferramentas didático-pedagógicas ao ensino de História. Por fim, disponibilizamos algumas dessas experiências em formato almanaque, como forma de pensar a produção de materiais de apoio ao planejamento das aulas de História e disciplinas afins.

     

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  • The present work aims to enrich the debate regarding historical knowledge and song lyrics, specifically the historical representations found through heavy metal albuns and songs. The object of this research is the album Canudos, released in 2017 by the brazilian heavy metal band Dorsal Atlântica, which songs are used both as historical knowledge resources used in History teaching and as debate topics for discussions regarding historical narratives production and publishing. The relation between heavy metal songs and historical narratives is analised as a potential didadic-pedagogical tool to assist history teaching. Lastly, the reaseach provides the experiments’ data, puttogether as an almanac, as supportive material to assist the development of didatic resources and evaluation planning for History teaching.

2
  • MARCOS DANIEL ROSA DE FREITAS
  • ENSINO DE HISTÓRIA E LUGARES DE MEMÓRIA: A EDUCAÇÃO PATRIMONIAL NA FORMAÇÃO CIDADÃ EM MOSSORÓ/RN

  • Orientador : Leonardo Cândido Rolim
  • MEMBROS DA BANCA :
  • LEMUEL RODRIGUES DA SILVA
  • Leonardo Cândido Rolim
  • ÂNGELO EMÍLIO DA SILVA PESSOA
  • Data: 29/05/2023

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  • A Educação Patrimonial constitui-se em processos formativos que têm como foco o patrimônio cultural, apropriado socialmente como recurso para a compreensão sócio-histórica das referências culturais. Essa dissertação tem como objetivo analisar a relação entre Ensino de História e a Educação Patrimonial, dando ênfase a cidade de Mossoró/RN, buscando dessa maneira entender de que forma ambas possam contribuir para a conscientização histórica dos discentes, a partir do momento em que estes passem a serem vistos como agentes históricos de seu tempo por meio da problematização de lugares de memória e consequentemente promover o desenvolvimento da autonomia dos alunos dentro desse processo de ensino-aprendizagem. A fundamentação teórica desse trabalho baseia-se nas contribuições de Le Goff (2013), Certeau (2002), Freire (2004), Horta (1999), Barros (2013), Cerri (2011) entre outros. Nele são apontados alguns conceitos fundamentais para as áreas de Educação Patrimonial e Ensino de História, como por exemplo: Patrimônio, Memória, História Local, Lugares de Memória e Consciência Histórica. A partir disso, é abordada a importância que esses lugares possuem e suas respectivas potencialidades quando trabalhados pelo professor ao longo de suas práticas docentes no intuito de contribuir para a promoção de uma formação cidadã crítica, como orienta a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). O trabalho é composto por quatro capítulos. O primeiro deles vem abordar sobre a Educação Patrimonial e sua integração com o saber escolar, analisando a memória enquanto objeto do Ensino de História para a construção de uma consciência crítica por parte dos discentes. O segundo capítulo enfatiza a história local como estratégia para o Ensino de História na construção de identidades, problematizando a construção de narrativas da história local de Mossoró a partir da Coleção Mossoroense, criação de monumentos e datas para a cidade. O terceiro capítulo busca apresentar um pouco da história de Mossoró a partir dessas narrativas construídas e que seguem sendo rememoradas e exaltadas anualmente por parte dos moradores e gestores. Por sua vez, o quarto capítulo dessa dissertação vem trazer uma proposta de produto pedagógico que possa ser desenvolvido e consequentemente utilizado por professores, alunos e visitantes da cidade. Uma cartilha que apresente os principais lugares de memória de cidade, apontando seus respectivos eventos históricos abordados, proporcionando visitas guiadas com uma melhor orientação, no intuito de propiciar momentos de problematização sobre esses espaços e narrativas presentes em cada um deles. Acredita-se que trabalhar com temáticas, que muitas vezes são discutidas somente em ambientes acadêmicos, com alunos da rede básica de forma adaptada e contextualizada, podendo inclusive, proporcionar esses momentos em outros ambientes de ensino, além da tradicional sala de aula, como por exemplo, nos lugares de memória existentes na cidade, possibilite uma diminuição da distância entre esses espaços, acarretando em uma aproximação entre a educação básica e a universidade, além de contribuir para a formação da consciência crítica por meio da problematização de narrativas que se fazem presentes em vários espaços, responsáveis pela construção de uma identidade local.


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  • Heritage Education consists of training processes that focus on cultural heritage, socially appropriated as a resource for the socio-historical understanding of cultural references. This dissertation aims to analyze the relationship between History Teaching and Heritage Education, emphasizing the city of Mossoró/RN, thus seeking to understand how both can contribute to the historical awareness of students, from the moment they come to be seen as historical agents of their time through the questioning of places of memory and consequently promote the development of students' autonomy within this teaching-learning process. The theoretical foundation of this work is based on the contributions of Le Goff (2013), Certeau (2002), Freire (2004), Horta (1999), Barros (2013), Cerri (2011) among others. It points out some fundamental concepts for the areas of Heritage Education and History Teaching, such as: Heritage, Memory, Local History, Places of Memory and Historical Awareness. From this, the importance that these places have and their respective potentialities when worked by the teacher throughout their teaching practices is addressed in order to contribute to the promotion of critical citizenship training, as guided by the National Common Curricular Base (BNCC). The work consists of four chapters. The first of them deals with Heritage Education and its integration with school knowledge, analyzing memory as an object of History Teaching for the construction of a critical awareness on the part of students. The second chapter emphasizes local history as a strategy for Teaching History in the construction of identities, problematizing the construction of narratives of the local history of Mossoró from the Mossoroense Collection, creation of monuments and datesfor the city. The third chapter seeks to present a little of the history of Mossoró from these constructed narratives and which continue to be recalled and exalted annually by residents and managers. In turn, the fourth chapter of this dissertation presents a proposal for a pedagogical product that can be developed and consequently used by teachers, students and visitors to the city. A booklet that presents the main places of memory in the city, pointing out their respective historical events addressed, providing guided tours with a better orientation, in order to provide moments of problematization about these spaces and narratives present in each one of them. It is believed that working with themes, which are often discussed only in academic environments, with students from the basic network in an adapted and contextualized way, and may even provide these moments in other teaching environments, in addition to the traditional classroom, such as example, in existing places of memory in the city, enable a decrease in the distance between these spaces, resulting in a rapprochement between basic education and the university, in addition to contributing to the formation of critical awareness through the problematization of narratives that are present in several spaces, responsible for the construction of a local identity.

3
  • LUAN RAMON DA SILVA MONTEIRO
  • METODOLOGIAS ATIVAS PARA O ENSINO DE HISTÓRIA NOS ANOS FINAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL: O MUNICÍPIO DE RUSSAS EM EVIDÊNCIA (2021-2022)

  • Orientador : ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANA MARIA PEREIRA LIMA
  • ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • Data: 16/06/2023

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  • Neste trabalho fazemos uma reflexão sobre as Metodologias Ativas no Ensino de História. As questões metodológicas no ensino de História são marcadas por mudanças e permanências ao longo de sua trajetória, permitindo que os professores possam a cada dia mais variar o seu repertório metodológico. É possível perceber a ocorrência dessas mudanças enquanto disciplina escolar, hoje um componente curricular. As Metodologias de Ensino em História transformaram-se muito e mesmo em meio a efervescência do uso do termo Metodologias Ativas, os métodos de ensino tidos como mais tradicionais ainda são uma presença importante e marcante na prática dos professores. Todavia, a partir da observância das aulas de História dos Anos Finais do Ensino Fundamental, ocorridas na rede municipal de ensino de Russas- Ceará, torna-se possível destacar inúmeras metodologias utilizadas no ensino deste componente curricular, que focam no desenvolvimento da oralidade, leitura e escrita em História. Dialogamos com os seguintes teóricos: BITTENCOURT (2004), FRETITAS (2007), CAINELLI (1999) e RANGEL (2010). Por fim, podemos afirmar que o trabalho articulado entre as práticas de linguagem em Oralidade, Leitura e Escrita por meio de Metodologias Ativas, possibilitam a uma prática muito mais crítica, reflexiva e cheio de significâncias para professores e estudantes.


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  • In this work we reflect on Active Methodologies in History Teaching. Methodological issues in the teaching of History are marked by changes and permanence throughout its trajectory, allowing teachers to vary their methodological repertoire every day. It is possible to perceive the occurrence of these changes as a school subject, today a curricular component. Teaching Methodologies in History have changed a lot and even in the midst of the effervescence of the use of the term Active Methodologies, teaching methods considered more traditional are still an
    important and remarkable presence in teachers' practice. However, from the observance of the History classes of the Final Years of Elementary School, which occurred in the municipal teaching network of Russas-Ceará, it becomes possible to highlight numerous methodologies used in the teaching of this curricular component, which focus on the development of orality, reading and writing in History. We dialogued with the following theorists: BITTENCOURT (2004), FRETITAS (2007), CAINELLI (1999) and RANGEL (2010). Finally, we can say that the work articulated between language practices in Orality, Reading and Writing through Active Methodologies, enable a much more critical, reflective and meaningful practice for teachers and students.

4
  • ANTONIO EUDES BARBOSA E SILVA JÚNIOR
  • Jaime Americano e o Peace Corps em Upanema/RN

  • Orientador : Leonardo Cândido Rolim
  • MEMBROS DA BANCA :
  • Leonardo Cândido Rolim
  • MARCILIO LIMA FALCÃO
  • Valderiza Almeida Menezes
  • Data: 23/06/2023

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  • O jovem norte-americano James E. Shapiro com apenas 23 anos idade entra em um grupo de
    voluntários e vem morar dois anos no Brasil entre os anos de 1968 a 1970. Deixa a cidade de
    Nova York, seu confortável apartamento em frente ao Central Park e vem para o interior do Rio
    Grande do Norte, para a pacata cidade de Upanema que neste período não oferecia se quer
    energia elétrica ou água encanada para seus moradores. O que o levou a decidir enfrentar essa
    jornada? Como era sua vida durante esses dois anos em Upanema? Qual o legado deixou? Sua
    visão de mundo se modificou após a volta para os EUA? Neste trabalho pretendemos contar a
    história daquele que ficou conhecido em Upanema como Jaime Americano e suas vivências não
    apenas em nossa cidade mas também antes e depois desse período em nosso país. Jaime integrou
    um projeto social denominado de Peace Corps que mandava jovens voluntários para todo o
    mundo e Upanema acabou recebendo um desses voluntários. A intenção é narrar os acontecimentos da vida de Jaime e a História de Upanema neste período.


  • Mostrar Abstract
  • Young James E. Shapiro, only 23 years old, joins a group of volunteers and comes to live in
    Brazil for two years between 1968 and 1970. He leaves New York, his comfortable apartment in
    front of Central Park and comes to interior of Rio Grande do Norte, to the quiet town of
    Upanema, which in this period did not offer either electricity or piped water to its residents.
    What made you decide to take this journey? How was your life during those two years in
    Upanema? What legacy did you leave? Did your worldview change after returning to the US? In
    this work we intend to tell a story that became known in Upanema as Jaime Americano and his
    experience not only in the city but also before and after that period in our country. Jaime was
    part of a social project called Peace Corps that sent young volunteers all over the world
    Upanema ended up receiving one of these volunteers. The intention is to narrate the events of
    Jaime's life and the History of Upanema in this period.

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  • JEFFERSON FERNANDES DE AQUINO
  • DICIOSINALÁRIO DE CONCEITOS HISTÓRICOS: uma perspectiva inclusiva de abordagem metodológica para o ensino de História para surdos e ouvintes

  • Orientador : ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • ESTENIO ERICSON BOTELHO DE AZEVEDO
  • KÁTIA LUCY PINHEIRO
  • Data: 05/12/2023

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  • Este trabalho teve por objetivo analisar a promoção de momentos inclusivos na sala de aula regular do Ensino de História, com vistas a elaborar um Diciosinalário de Conceitos históricos a partir do trabalho colaborativo entre docentes da sala de AEE, docente da sala regular, interprete em LIBRAS e estudantes surdos e ouvintes com base na legislação vigente. Tivemos como problemática principal de nossa pesquisa: “partindo dos pressupostos teóricos e das bases legais que norteiam a educação brasileira e a política de inclusão escolar, no que diz respeito a educação especial, como promover espaços de aprendizagem, no âmbito do componente curricular de História, entre estudantes surdos e ouvintes?”. Nosso campo de pesquisa foi a Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio Dom Moisés Coêlho, em Cajazeiras/PB, em especial, nas aulas de História da 3ª série do ensino médio. Utilizamos a pesquisa-ação, como método para a coleta e análise de dados e, em sala de aula, as metodologias ativas, com ênfase na sala de aula invertida, para a aplicação do produto. Trabalhamos com a perspectiva de Ramos (2010), Mantoan (2011, 2015), Crochik (2012), Gonçalves e Furtado (2015) como aporte para afirmar que a inclusão escolar não pode ser vista como um processo isolado e de responsabilidade única de professores que atuam nas salas de Atendimento Educacional Especializado (AEE). No que tange a surdez e seu universo, trazemos a perspectiva de Castro Júnior (2015) e Braga Júnior e Bedaque (2015), para além dos documentos legais, para que possamos compreender mais sobre a temática e fomentar a nossa perspectiva de trabalho frente ao Diciosinalário de Conceitos Históricos. Para além desse arcabouço teórico no campo da inclusão, evocamos pensadores do ensino de História, tais como Cerri (2001), Marrera e Souza (2013), Boschi (2007), Barca (2001) e Rüsen (2006), que dialoga conosco sobre consciência histórica e aprendizagem histórica, tópicos importante para a compreensão do ensino de história na contemporaneidade, partindo como premissa a filosofia de Paulo Freire (1996) que nos convida a pensar o estudante como sujeito que já vem pra escola com saberes inerentes a sua realidade e que, na escola, é convidado a fazer esse processo de soma dos que ele já sabe (sua visão de mundo) e o que a escola tem a ensinar (saberes escolarizados), assim como os conceitos de metodologias ativas, a partir do diálogo com Diesel, Baldez e Martins (2017), Bannel [et.al] (2016), Pedro Demo (2006) e Filatro e Cavalcanti (2018), com ênfase em Bergmann e Sans (2018) – autores da perspectiva da sala de aula invertida. A nossa perspectiva é somar tais concepções com a da aprendizagem significativa, cunhada pelo David Ausubel (1980). No que tange a a história conceitual, possibilitando-nos enveredar na sua utilização no ensino de História: Koselleck (1992, 2004) e Barros (2021). Para tal, as ações pensadas no entorno desta pesquisa, para além de proporcionar momentos de ensino inclusivo e bilingue em sala de aula, fomentou, no tocante ao protagonismo dos estudantes (surdos e ouvintes), uma consciência histórica que principiou o lugar de fala de cada um aos saberes históricos inerentes ao currículo.


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  • This work aimed to analyze the promotion of inclusive moments in the regular History Teaching classroom, with a view to preparing a Diciosinalário of Historical Concepts based on collaborative work between teachers in the AEE classroom, teachers in the regular classroom, interpreter in LIBRAS and deaf and hearing students based on current legislation. The main problem of our research was: “based on the theoretical assumptions and legal bases that guide Brazilian education and school inclusion policy, with regard to special education, how can we promote learning spaces, within the scope of the History curricular component, among deaf and hearing students?”. Our field of research was the Dom Moisés Coêlho State School of Elementary and Secondary Education, in Cajazeiras/PB, especially in History classes in the 3rd year of high school. We use action research as a method for collecting and analyzing data and, in the classroom, active methodologies, with an emphasis on the flipped classroom, to apply the product. We work with the perspective of Ramos (2010), Mantoan (2011, 2015), Crochik (2012), Gonçalves and Furtado (2015) as a contribution to affirm that school inclusion cannot be seen as an isolated process and the sole responsibility of teachers who work in Specialized Educational Service (AEE) rooms. Regarding deafness and its universe, we bring the perspective of Castro Júnior (2015) and Braga Júnior and Bedaque (2015), in addition to legal documents, so that we can understand more about the topic and foster our work perspective towards the issue. Diciosinalário of Historical Concepts. In addition to this theoretical framework in the field of inclusion, we evoke thinkers from History teaching, such as Cerri (2001), Marrera and Souza (2013), Boschi (2007), Barca (2001) and Rüsen (2006), who dialogue with us about historical awareness and historical learning, important topics for understanding the teaching of history in contemporary times, based on the premise of Paulo Freire's philosophy (1996), which invites us to think of the student as a subject who already comes to school with knowledge inherent to their reality and who, at school, is invited to carry out this process of summing up what he already knows (his worldview) and what the school has to teach (schooled knowledge), as well as the concepts of active methodologies, based on dialogue with Diesel, Baldez and Martins (2017), Bannel [et.al] (2016), Pedro Demo (2006) and Filatro and Cavalcanti (2018), with an emphasis on Bergmann and Sans (2018) – authors from the flipped classroom perspective. Our perspective is to add such concepts to that of meaningful learning, coined by David Ausubel (1980). Regarding conceptual history, enabling us to embark on its use in teaching History: Koselleck (1992, 2004) and Barros (2021). To this end, the actions designed around this research, in addition to providing moments of inclusive and bilingual teaching in the classroom, fostered, with regard to the protagonism of students (deaf and hearing), a historical awareness that began the place of speech of each to the historical knowledge inherent to the curriculum.

2022
Dissertações
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  • LÍVIA KAROLINNY GOMES DE QUEIROZ
  • OS SONS DO “BREGA” NA SALA DE AULA: Músicas e a construção de memórias sobre a Ditadura Militar no Brasil (1964-1985)

  • Orientador : ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRÉ BONSANTO DIAS
  • EDMILSON ALVES MAIA JÚNIOR
  • ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • Data: 14/01/2022

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  • O objeto de nossa pesquisa insere-se na discussão e reflexão sobre as potencialidades das músicas “bregas” no processo de compreensão histórica sobre a Ditadura Militar no Brasil, partindo das motivações utilizadas para aplicar censura a algumas composições. A censura estava ligada a questões de costumes e valores, o que é obsceno, enfim, além de algo remetido à moral; e também havia um olhar crítico para ideias consideradas tendenciosas. Nossa problemática era perceber como as formas de “repressão” também estavam presentes através do preconceito, exclusão social, desemprego denunciadas no repertório “brega”. Tivemos como objetivo principal, perceber e utilizar a música “brega” como um instrumento metodológico para a construção do conhecimento histórico, contribuindo para a reformulação de uma visão crítica sobre o período. Entendemos, assim, que a música é um objeto de reflexões para analisar aspectos de nossa sociedade, sejam eles políticos, econômicos ou sociais. Como metodologia seguimos os seguintes passos: realização de percurso teórico, discutindo aspectos do negacionismo e revisionismo, análise de documentos oficiais da “Censura” e destacamos como momento crucial o processo em que utilizamos a estratégia de pesquisa-ação Tripp (2005), Thiollent (2011) e aula-oficina de Barca (1999;2006). Dialogamos, em especial, com os seguintes teóricos: Araújo (2003), Napolitano (2002;2019;2021), Rüsen (2001;2010), Pinsky (2021), Silva (2017;2021). A experiência em sala de aula, através da utilização de músicas “bregas” como recurso didático, contribuiu de forma significativa nos debates e no processo de elaboração de conceitos, significados e compreensão acerca dos fatos históricos. E o papel do historiador é justamente estimular nos estudantes a capacidade de pensar, debater e construir – através das músicas, fontes e bibliografia – uma consciência crítica e política. Por fim, esperamos contribuir com o trabalho aqui proposto na ampliação de conhecimentos sobre o período ditatorial, além de dar maior visibilidade e importância a temas pouco estudados, como é o caso da junção música “brega” e ensino de história. E a partir de metodologias ativas, incentivar o protagonismo discente, desenvolvendo autonomia dos estudantes no processo de construção do conhecimento histórico.


  • Mostrar Abstract
  • El objeto de nuestra investigación es parte de la discusión y reflexión sobre el potencial de la música brega en el proceso de comprensión histórica de la Dictadura Militar en Brasil, a partir de las motivaciones utilizadas para aplicar la censura a algunas composiciones. La censura estaba ligada a cuestiones de costumbres y valores, lo cual es obsceno, en suma, además de relegado a la moral; y también había una mirada crítica para las ideas consideradas tendenciosas. Nuestro problema era entender cómo las formas de “represión” también estaban presentes a través del prejuicio, la exclusión social, el paro denunciado en el repertorio “brega”. Nuestro principal objetivo fue comprender y utilizar la música brega como instrumento metodológico para la construcción del conocimiento histórico, contribuyendo a la reformulación de una mirada crítica de la época. Entendemos, por tanto, que la música es objeto de reflexión para analizar aspectos de nuestra sociedad, ya sean políticos, económicos o sociales. Como metodología, seguimos los siguientes pasos: recorrido teórico, discutiendo aspectos de negacionismo y revisionismo, análisis de documentos oficiales de la “Censura” y destacamos como momento crucial el proceso en el que utilizamos la estrategia de investigación-acción Tripp (2005 ), Thiollent (2011) y el “clasetaller” de Barça (1999; 2006). Dialogamos, en particular, con los siguientes teóricos: Araújo (2003), Napolitano (2002; 2019), Rüsen (2001; 2010), Pinsky (2021), Silva (2017; 2021). La experiencia en las clases, a través del uso de la música "brega" como recurso didáctico, contribuyó significativamente a los debates y al proceso de elaboración de conceptos, significados y comprensión de hechos históricos. Y el papel del historiador es precisamente estimular en los estudiantes la capacidad de pensar, debatir y construir - a través de la música, las fuentes y la bibliografía - una conciencia crítica y política. Finalmente, esperamos contribuir con el trabajo que aquí se propone en la expansión del conocimiento sobre el período dictatorial, además de dar mayor visibilidad e importancia a temas poco estudiados, como el caso de la combinación de música “brega” y enseñanza de la historia. Y desde metodologías activas, fomentar el protagonismo de los estudiantes, desarrollando la autonomía de los estudiantes en el proceso de construcción del conocimiento histórico.

2
  • ABRAÃO CAMPOS DE OLIVEIRA
  • A PANDEMIA E A HISTÓRIA NA EDUCAÇÃO ON-LINE: Políticas públicas e os Docentes de História no Ensino Remoto no Ceará (2020-2021)

  • Orientador : ARYANA LIMA COSTA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ARYANA LIMA COSTA
  • ISAÍDE BANDEIRA DA SILVA
  • MARTA MARGARIDA ANDRADE LIMA
  • Data: 05/04/2022

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  • RESUMO
    No início do ano de 2020 temos a confirmação dos primeiros casos da doença COVID-19 no Brasil. Chegava ao país a doença responsável por uma Pandemia que se alastrava pelo mundo e, em meados de setembro do mesmo ano já tínhamos mais de 100 mil mortos no Brasil, chegando a 500 mil em junho do ano seguinte. Com o objetivo de conter a doença se inicia o lockdown. A Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE) busca através da adoção de políticas públicas manter a escola presente na comunidade, assim são criados e-mails institucionais para toda a comunidade escolar: escola, gestores, professores e alunos, permitindo também a criação de espaços virtuais de aprendizagem utilizando as ferramentas do sistema Google for Education. Partindo então desta nova realidade apresentamos uma problematização acerca do debate teórico-metodológico em torno da apropriação da Educação a Distância e do surgimento do que passaria a ser chamado de Ensino Remoto, nos aprofundando da realidade da Educação Pública no Estado do Ceará, mais particularmente nas escolas de Fortaleza e tomando por referência os professores de História desta rede de Ensino. Com este objetivo trabalhamos com os conceitos de saberes docentes, presente no trabalho de Maurice Tardif, e de letramento digital, referenciado nos textos do inglês David Buckingham, a fim de refletirmos sobre os desafios que se impõe aos professores, bem como também o apontamento das escolhas feitas pelos docentes no que concerne à novas metodologias de ensino e da utilização de recursos digitais como ferramentas voltadas à educação. Para tal realizamos um levantamento de dados de e-mails recebidos pela Célula de Formação Programas e Projetos (CEFOP/SEFOR) que atuou como suporte à comunidade escolar, gestores, professores e alunos, na utilização de ferramentas disponibilizadas pela SEDUC, buscando discutir sobre quais foram os alcances dessas políticas públicas implantadas, bem como as barreiras e dificuldades encontradas. Também são apresentados dados quantitativos que nos permitem a construção de um panorama do ensino público estadual na capital, e por fim, através de pesquisa realizada via formulários online do Google Forms, nos possibilitaram a construção de um retrato da realidade dos docentes de História, refletindo sobre dificuldades e continuidades pós-Pandemia. Os resultados obtidos neste formulário nos permitiram a construção de um produto, um Manual Informativo, constando dos principais recursos indicados pelos professores como fundamentais para o Ensino Remoto.


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  • ABSTRACT
    At the beginning of 2020, we have the confirmation of the first cases of the COVID-19 disease in Brazil. The disease responsible for a pandemic that was spreading around the world arrived in the country and, in mid-September of the same year, we already had more than 100 thousand deaths in Brazil, reaching 500 thousand in June of the following year. In order to contain the disease, the lockdown begins. The Secretary of Education of the State of Ceará (SEDUC/CE) seeks through the adoption of public policies to keep the school present in the community, thus institutional emails are created for the entire school community: school, managers, teachers and students, also allowing the creation of virtual learning spaces using the tools of the Google for Education system. Starting from this new reality, we present a problematization about the theoretical-methodological debate around the appropriation of Distance Education and the emergence of what would be called Remote Teaching, deepening the reality of Public Education in the State of Ceará, more particularly in the schools in Fortaleza and taking as a reference the History teachers of this teaching network. With this objective, we work with the concepts of teaching knowledge, present in the work of Maurice Tardif, and of digital literacy, referenced in the texts of the English David Buckingham, in order to reflect on the challenges that are imposed on teachers, as well as the appointment of the choices made by teachers regarding new teaching methodologies and the use of digital resources as tools for education. To this end, we carried out a survey of data from e-mails received by the Célula de Formação Programas e Projetos (CEFOP/SEFOR) that acted as support to the school community, managers, teachers and students, in the use of tools made available by SEDUC, seeking to discuss about which were the scope of these public policies implemented, as well as the barriers and difficulties encountered. Quantitative data are also presented that allow us to build an overview of state public education in the capital, and finally, through research carried out via Google Forms online forms, allowed us to build a portrait of the reality of History teachers, reflecting on post-Pandemic difficulties and continuities. The results obtained in this form allowed us to build a product, an Information Manual, consisting of the main resources indicated by teachers as fundamental for Remote Teaching.

3
  • JORGE LUIZ MAIA DE FREITAS
  • Quebrando a História: A Ditadura Civil-Militar (1964-1985) na Narrativista Revisionista do Brasil Paralelo

  • Orientador : CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRÉ BONSANTO DIAS
  • CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • FRANCISCO FABIANO DE FREITAS MENDES
  • Data: 14/04/2022

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  • Esta pesquisa se propõe a discutir as produções da empresa Brasil Paralelo referentes ao tema da Ditadura Civil-Militar (1964-1985). Através da análise dessas produções, pretendeu-se compreender como se dá a construção de suas narrativas em relação ao período assinalado, e quais os interesses econômicos, políticos e simbólicos por trás delas. Para isso, foi empreendido o debate teórico em torno do revisionismo, entendido aqui como a manipulação arbitrária de fontes históricas com o objetivo de construir uma narrativa hegemônica vinculada a um projeto político e à memória de grupos específicos, principalmente conservadores. Foram utilizados como fonte o livreto Entre Mitos e Verdades e o documentário 1964 – O Brasil Entre Armas e Livros, ambos do Brasil Paralelo. Analisou-se como essas fontes foram operacionalizadas para a construção da narrativa para, a partir daí, aferir as possíveis diferenças desse fazer historiográfico com o método da História enquanto ciência. Ao final, constatou-se que a narrativa do Brasil Paralelo despreza o método histórico e o conhecimento acumulado por essa disciplina, demonizando os professores e buscando substituí-los nas escolas e universidades. Para lidar com isso, foi proposto um projeto didático, que ensinasse aos alunos as bases da pesquisa histórica para, dessa forma, inibir a propagação de narrativas revisionistas no ambiente escolar.


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  • ABSTRACT
    This research proposes to discuss the productions of the company Brasil Paralelo referring to the Civil-Military Dictatorship (1964-1985). Through the analysis of these productions, it was intended to understand how the construction of their narratives takes place in relation to the indicated period, and what are the economic, political and symbolic interests behind them. For this, the theoretical debate around revisionism was undertaken, understood here as the arbitrary manipulation of historical sources with the objective of building a hegemonic narrative linked to a political project and the memory of specific groups, mainly conservatives. The booklet Entre Mitos e Verdades and the documentary 1964 – O Brasil Entre Armas e Livros, both from Brasil Paralelo, were used as sources. It was analyzed how these sources were operationalized for the construction of the narrative to, from there, assess the possible differences between this historiographical work and the method of History as a science. In the end, it was found that the narrative of Brasil Paralelo despises the historical method and the knowledge accumulated by this discipline, demonizing teachers and seeking to replace them in schools and universities. To deal with this, a didactic project was proposed, which would teach students the bases of historical research in order to inhibit the propagation of revisionist narratives in the school environment.

4
  • JORGE LUIZ MAIA DE FREITAS
  • Quebrando a História: A Ditadura Civil-Militar (1964-1985) na Narrativista Revisionista do Brasil Paralelo

  • Orientador : CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • ANDRÉ BONSANTO DIAS
  • CARLOS EDUARDO MARTINS TORCATO
  • FRANCISCO FABIANO DE FREITAS MENDES
  • Data: 14/04/2022

  • Mostrar Resumo
  • Esta pesquisa se propõe a discutir as produções da empresa Brasil Paralelo referentes ao tema da Ditadura Civil-Militar (1964-1985). Através da análise dessas produções, pretendeu-se compreender como se dá a construção de suas narrativas em relação ao período assinalado, e quais os interesses econômicos, políticos e simbólicos por trás delas. Para isso, foi empreendido o debate teórico em torno do revisionismo, entendido aqui como a manipulação arbitrária de fontes históricas com o objetivo de construir uma narrativa hegemônica vinculada a um projeto político e à memória de grupos específicos, principalmente conservadores. Foram utilizados como fonte o livreto Entre Mitos e Verdades e o documentário 1964 – O Brasil Entre Armas e Livros, ambos do Brasil Paralelo. Analisou-se como essas fontes foram operacionalizadas para a construção da narrativa para, a partir daí, aferir as possíveis diferenças desse fazer historiográfico com o método da História enquanto ciência. Ao final, constatou-se que a narrativa do Brasil Paralelo despreza o método histórico e o conhecimento acumulado por essa disciplina, demonizando os professores e buscando substituí-los nas escolas e universidades. Para lidar com isso, foi proposto um projeto didático, que ensinasse aos alunos as bases da pesquisa histórica para, dessa forma, inibir a propagação de narrativas revisionistas no ambiente escolar.


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  • ABSTRACT
    This research proposes to discuss the productions of the company Brasil Paralelo referring to the Civil-Military Dictatorship (1964-1985). Through the analysis of these productions, it was intended to understand how the construction of their narratives takes place in relation to the indicated period, and what are the economic, political and symbolic interests behind them. For this, the theoretical debate around revisionism was undertaken, understood here as the arbitrary manipulation of historical sources with the objective of building a hegemonic narrative linked to a political project and the memory of specific groups, mainly conservatives. The booklet Entre Mitos e Verdades and the documentary 1964 – O Brasil Entre Armas e Livros, both from Brasil Paralelo, were used as sources. It was analyzed how these sources were operationalized for the construction of the narrative to, from there, assess the possible differences between this historiographical work and the method of History as a science. In the end, it was found that the narrative of Brasil Paralelo despises the historical method and the knowledge accumulated by this discipline, demonizing teachers and seeking to replace them in schools and universities. To deal with this, a didactic project was proposed, which would teach students the bases of historical research in order to inhibit the propagation of revisionist narratives in the school environment.

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  • TAMARA SOARES MARQUES
  • A HISTÓRIA EMBAIXO DA ESCADA: Ensino de história local e educação para as relações étnico-raciais por meio das narrativas sobre a escravidão no Museu Jaguaribano (Aracati/CE)

  • Orientador : MARCILIO LIMA FALCÃO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • MARIA TELVIRA DA CONCEIÇAO
  • Leonardo Cândido Rolim
  • MARCILIO LIMA FALCÃO
  • Data: 11/07/2022

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  • A presente pesquisa trata da relação entre o Ensino de História e o Ensino das Relações étnico-raciais por meio das narrativas presentes no Museu Jaguaribano, visto que o mesmo é compreendido como um espaço privilegiado de memória, retratando em parte de seu acervo, a trajetória dos negros escravizados no município de Aracati. Sabe-se que o museu é um espaço de aprendizagem no ensino de história, procurando refletir o Ensino dessas relações por meio das narrativas presentes no Museu Jaguaribano. A cidade de Aracati foi um importante centro cultural, econômico e político durante o período colonial, cujo passado glorioso é preservado até hoje nas memórias do referido museu. Levando em consideração a relação entre escola e museu, essa pesquisa busca compreender a importância educacional do museu como parte do processo de formação humana, levando em consideração as possibilidades diversificadas das aprendizagens no que concerne ao ensino das relações étnico-raciais através das narrativas presentes no Museu Jaguaribano sobre os negros escravizados, tendo como espaço de pesquisa a Escola de Ensino Médio Beni Carvalho localizada na cidade de Aracati/Ce. Trata-se de um estudo embasado na Metodologia da História Oral (entrevistas com professores, alunos e funcionários do Museu Jaguaribano), o uso de documentos, como: Livro de registro, fotografias, estatuto e diretrizes do Instituto do Museu Jaguaribano, bem como artigos, livros e dissertações sobre a temática a ser pesquisada. A pesquisa assenta sua relevância científica e acadêmica à medida que busca perscrutar as narrativas presentes no museu, levando em consideração como os negros escravizados são representados dentro da narrativa museal. Junto a essa análise, foi confeccionado um produto didático, um Guia de visitação ao museu, um Guia de atividades e um Manual de orientações que potencializem as possibilidades pedagógicas de uma visita ao mesmo, no sentido de promover reflexões sobre as temporalidades e espacialidades existentes em suas exposições. Ao final dessa dissertação, espera-se contribuir para uma educação antirracista, promovendo a construção da cidadania e da democracia, auxiliando na desconstrução do preconceito no espaço escolar.


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  • The present research deals of the relationship between the Teaching of History and the Teaching of Ethnic-racial relations through the narratives present in the Jaguaribano Museum, since the same is understood as a privileged space memory, portraying in part of its collection, the trajectory of black enslaved in the municipality of Aracati. It is known that the museum is a space for learning in the teaching of history, seeking to reflect the teaching of these relationships through narratives presents at the Jaguaribano Museum. The city Aracati was an important cultural, economic and political center during the colonial period, whose glorious past is preserved for this day in the memories of the mentioned museum. Taking into account the relationship between school and museum, This research seeks to understand the educational importance of the museum as a part of the process of human formation, taking into account how variety possibilities of learning with regard to teaching of ethnic-racial relations through the narratives present in the Jaguaribano Museum on enslaved blacks, having as a research space the Beni Carvalho High School located in the city of Aracati/Ce. This is a study based on the Oral History Methodology (interviews with teachers, students and employees of the Jaguaribano Museum), the use of documents, such as: Log book, photographs, statute and guidelines of the Institute of Jaguaribano Museum, as well as articles, books and dissertations about topic to be researched. The Research settles its scientific and academic relevance as it seeks to scrutinize the narratives present in the museum, scrutinize how narratives present in the museum, taking into account how the enslaved blacks within the museum narrative. Along to this analysis, a didactic product was created, a Visiting Guide to the Museum, an Activities Guide and a Manual of guidelines that enhance the pedagogical possibilities of a visit to it, in order to promote about the temporalities and spatialities existing in their exhibitions. End of this dissertation, it is expected to contribute to an anti-racist education, Promoting the construction of citizenship and democracy, helping in the deconstruction of prejudice in the school space.

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  • LUIZ LUCAS FONSECA NETO
  • Cristianismo primitivo aos olhos de um historiador: As Representações presentes nos escritos dos Pais Apostólicos (90 – 150).

  • Orientador : VALDECI DOS SANTOS JUNIOR
  • MEMBROS DA BANCA :
  • VALDECI DOS SANTOS JUNIOR
  • ANDRÉ VICTOR CAVALCANTI SEAL DA CUNHA
  • VALTAIR AFONSO MIRANDA
  • Data: 17/08/2022

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  • Esta pesquisa aborda o Cristianismo primitivo dentro do campo da História Cultural buscando compreender as formas de compreensão de mundo dos primeiros cristãos mediante a análise dos escritos dos Pais Apostólicos, os documentos cristãos mais antigos depois do Novo Testamento. Inicialmente analisa-se as contribuições dos mundos helenístico, romano e judaico na formação e expansão da religião cristã. Posteriormente aborda-se as crenças e as ideias presentes no mundo mediterrâneo por ocasião do aparecimento e difusão do cristianismo. Tendo em vista que todo discurso pode ser constituído por representações que, ligada aos sujeitos sociais, expressam apreciações de mundo, fez-se, em seguida, a análise do corpo documental supracitado a fim de perceber as representações construídas por esses documentos a partir de categorias mais específicas desse grupo religioso – Deus, Cristo, Ressurreição, Igreja, Martírio, Mundo, ordem cosmológica e tempo. Por fim, para fazer a relação da pesquisa com o ensino de história, foi realizado um estudo de caso, no qual analisou-se a forma como os livros didáticos usados na Escola Estadual Alcides Wanderley – local de atuação do autor da pesquisa – abordaram o assunto do Cristianismo primitivo. Percebeu-se que todas as obras didáticas apresentaram uma sequência narrativa semelhante: surgimento e expansão do cristianismo, perseguição por parte do Império Romano e conquista da liberdade religiosa através do imperador Constantino. Essa abordagem privilegia uma história factual baseada no destaque de alguns acontecimentos e personagens principais, mas deixa de fora a percepção de mundo dos primeiros cristãos. A fim de superar essa lacuna, foi desenvolvida e aplicada uma Sequência Didática que uniu a sequência narrativa dos livros didáticos com a apresentação da visão de mundo dos cristãos primitivos mediante o uso de dois dos documentos analisados – O martírio de Policarpo e A Epístola à Diogneto.


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  • This research regards the primitive Chritianism within the field of Cultural Historical seeking to understand the way first Christians realized the world through the writings of the Apostolical Fathers, the ancient Christians documents after the New testament. Initially we will analyze the Hellenistic, Roman and Jewish´s World contributions in the construction and expansion of Christian´s religion. Subsequently, the beliefs and ideas present in the Mediterranean world at the time of the emergence and spread of Christianity are discussed. Bearing in mind that every discourse can be constituted by representations that, linked to social subjects, express appreciations of the world, the aforementioned documentary body was then analyzed in order to perceive the representations constructed by these documents from categories more specific to this religious group – God, Christ, Resurrection, Church, Martyrdom, World, cosmological order and time. Finally, in order to relate the research to the teaching of history, a case of study was carried out, in which the way how the didactic books were used at Escola Estadual Alcides Wanderley – the place where the author of the survey works – approached the subject of primitive´s Christianity. It was noticed that all the didactic works presented a similar narrative sequence: emergence and expansion of Christianity, persecution by the Roman Empire and conquest of religious freedom through Emperor Constantine. This approach privileges a factual story based on the highlight of some main events and characters, but leaves out the perception of the world adopted by the first Christians. In order to overcome this gap, a Didactic Sequence was developed and applied that linked the narrative sequence of textbooks with the presentation of the world view of early´s Christians through the use of two of the analyzed documents - The Martyrdom of Polycarp and The Epistle to Diognetus.

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  • GUSTAVO AUGUSTO DA SILVA CRUZ
  • ÀS MARGENS DO GRANDE RIO: USOS DIDÁTICOS DO JORNAL O JAGUARIBE PARA O ESTUDO DA HISTÓRIA LOCAL

  • Orientador : BRUNO BALBINO AIRES DA COSTA
  • MEMBROS DA BANCA :
  • SAUL ESTEVAM FERNANDES
  • BRUNO BALBINO AIRES DA COSTA
  • MARCILIO LIMA FALCÃO
  • Data: 02/09/2022

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  • O estudo da história local se configura como importante instrumento para a aprendizagem histórica, auxiliando e dinamizando o desenvolvimento da consciência dos educandos enquanto cidadãos locais. Na condição de professor da rede básica de ensino, percebi desafios no que tange a temática local, principalmente envolvendo a escassez de materiais didáticos para uso docente e discente. Nesse sentido, pensando em contribuir para um ensino de história mais significativo, humano e inteligível, a presente pesquisa tenciona responder a seguinte problemática: como empregar o jornal O Jaguaribe para o ensino da história local em sala de aula? Assim, o objetivo principal desta dissertação consiste em refletir sobre os usos didáticos do jornal O Jaguaribe, pensando a história local a partir dessa fonte jornalística produzida em Aracati em meados da década de 1930. Estruturei esta dissertação em três partes. No primeiro capítulo, reflito a respeito da instrumentalização de fontes históricas e história local no domínio escolar. Por conseguinte, abordo o jornal O Jaguaribe de uma perspectiva do ensino de história, versando sobre suas potencialidades didáticas. No segundo capítulo, objetivo historicizar o jornal O Jaguaribe. Esboçando brevemente a história da imprensa no Ceará e em Aracati, trato do contexto histórico em que o hebdomadário aracatiense surgiu, a fim de elucidar seu lugar de produção. No terceiro capítulo, apresento o Guia Didático de História Local nas páginas do jornal O Jaguaribe, desenvolvido a partir de minhas reflexões no decorrer do processo de escrita, propondo um material que considere os variados aspectos do jornal aracatiense investigado, contendo discussões que abrange o local, regional e nacional, servindo como suporte para professores e alunos do Ensino Médio.


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  • The study of local history is configured as an important instrument for historical learning, helping and stimulating the development of the awareness of students as local citizens. As a teacher in the basic education network, I noticed challenges regarding the local theme, mainly involving the scarcity of teaching materials for teaching and student use. In this sense, thinking about contributing to a more meaningful, human and intelligible history teaching, the present research intends to answer the following problem: how to use the newspaper O Jaguaribe to teach local history in the classroom? Thus, the main objective of this dissertation is to reflect on the didactic uses of the newspaper O Jaguaribe, thinking about local history from this journalistic source produced in Aracati in the mid-1930s. I structured this dissertation in three parts. In the first chapter, I reflect on the instrumentalization of historical sources and local history in the school domain. Therefore, I approach the newspaper O Jaguaribe from a history teaching perspective, dealing with its didactic potential. In the second chapter, I aim to historicize the newspaper O Jaguaribe. Briefly sketching the history of the press in Ceará and Aracati, I deal with the historical context in which the weekly Aracati appeared, in order to elucidate its place of production. In the third chapter, I present the Didactic Guide to Local History in the pages of the newspaper O Jaguaribe, developed from my reflections during the writing process, proposing a material that considers the various aspects of the investigated Aracatiense newspaper, containing discussions that cover the place , regionally and nationally, serving as support for high school teachers and students.

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  • VANESSA MARIA DE QUEIROZ FREITAS
  • AO ABOIO DOS VAQUEIROS BRAVIOS”: ENSINO DE HISTÓRIA E LUGARES DE MEMÓRIA NA FABRICAÇÃO E CIRCULAÇÃO DO PASSADO DE PAU DOS FERROS/RN

  • Orientador : MARCILIO LIMA FALCÃO
  • MEMBROS DA BANCA :
  • MARCILIO LIMA FALCÃO
  • Leonardo Cândido Rolim
  • FRANCISCO DAS CHAGAS FERNANDES SANTIAGO JÚNIOR
  • Data: 06/12/2022

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  • Esta pesquisa apresenta como tema o uso do patrimônio cultural da cidade de Pau dos Ferros-RN e seus lugares de memória, como potenciais articuladores para o desenvolvimento do ensino de história local, quando utilizados de maneira contextualizada e permitindo a participação dos alunos diante da análise destes patrimônios. Contudo, objetiva-se problematizar a relação dos alunos e alunas da Escola Estadual Professora Maria Edilma de Freitas, em especial os que cursaram o ensino médio, especificamente a 3ª série, durante o ano de 2021, à cerca de suas percepções e compreensões sobre a cidade onde vivem. Neste sentido, visa-se a utilização de um jogo didático como ferramenta pedagógica para tornar este contato com o patrimônio local e a história de Pau dos Ferros-RN, a fim de inserir esta temática na prática do currículo escolar, buscando o protagonismo estudantil no processo de construção e desenvolvimento do ensino e da aprendizagem histórica.

     


     


  • Mostrar Abstract
  • This research presents as its theme the use of the cultural heritage of the city of Pau dos Ferros- RN and its places of memory, as potential articulators for the development of local history teaching, when used in a contextualized way and allowing students to participate in the analysis. of these assets. However, the objective is to problematize the relationship of students of Escola Estadual Professora Maria Edilma de Freitas, especially those who attended high school, specifically the 3rd grade, during the year 2021, about their perceptions and understandings about the city where they live. In this sense, the aim is to use a didactic game as a pedagogical tool to make this contact with the local heritage and the history of Pau dos Ferros-RN, in order to insert this theme in the practice of the school curriculum, seeking student protagonism in the process of construction and development of historical teaching and learning.


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